close

  • Być wiernym Ojczyźnie mej, Rzeczypospolitej Polskiej

    Strona Archiwalna
    Aktualna strona znajduje się pod adresem: gov.pl/dyplomacja

  • JAK WNOSIĆ SKARGI DO INSTYTUCJI EUROPEJSKICH

  • Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich to niezależny i bezstronny organ, rozpatrujący sprawy związane z administracją UE. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich bada skargi złożone na niewłaściwe administrowanie w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych UE.

     

    Mandatowi Rzecznika nie podlega jedynie Trybunał Sprawiedliwości UE wykonujący funkcje sądowe. Rzecznik może stwierdzić niewłaściwe administrowanie w przypadku, gdy instytucja nie przestrzega praw podstawowych, przepisów lub zasad prawa czy też zasad dobrej administracji. Dotyczy to przykładowo nieprawidłowości administracyjnych, niesprawiedliwości, dyskryminacji, nadużycia władzy, braku odpowiedzi, nieudzielenia informacji i zbędnej zwłoki. Skargę może złożyć każdy obywatel lub rezydent UE, każda osoba prawna: przedsiębiorstwo, stowarzyszenie czy inny organ, którego siedziba jest zarejestrowana w UE.

     

    Natomiast Rzecznik nie może prowadzić postępowania w sprawach:

     

    • skarg złożonych na krajowe, regionalne lub lokalne władze w państwach członkowskich UE, nawet jeżeli skargi te dotyczą spraw związanych z UE;
    • działań krajowych sądów lub krajowych rzeczników praw obywatelskich;
    • skarg wniesionych przeciwko firmom lub osobom fizycznym.

    Skargę można składać w jednym z języków urzędowych UE, w tym w języku polskim (za pomocą formularza skargi on-line dostępnego na stronie internetowej Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich lub wydrukować go i wysłać pocztą. Formularz można również otrzymać na życzenie w formie papierowej w biurze Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich), ze wskazaniem dokładnych danych skarżącego, skarżonej instytucji oraz powodów wnoszenia skargi. Złożenie skargi możliwe jest po wyczerpaniu możliwości wyegzekwowania właściwego działania od skarżonej instytucji oraz w ciągu 2 lat od powzięcia informacji o faktach, które stanowią przedmiot skargi

    (z wyłączeniem spraw będących aktualnie lub w przeszłości przedmiotami postępowań sądowych).

     

    Jeżeli w trakcie prowadzonego dochodzenia Europejski Rzecznik stwierdzi przypadek niewłaściwego administrowania, przekazuje sprawę do danej instytucji, która ma trzy miesiące, aby poinformować go o swoim stanowisku. Następnie ERPO przesyła sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i danej instytucji. Osoba, która złożyła skargę, jest informowana o wyniku dochodzenia.

     

    Dane teleadresowe:

     

    Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

    Médiateur européen
    1 avenue du Président Robert Schuman
    CS 30403
    F-67001 Strasbourg Cedex
    Francja
    Tel.: +33 3 88 17 23 13
    Faks: +33 3 88 17 90 62
     

    http://www.ombudsman.europa.eu/start.faces

     

     

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: