close

  • Być wiernym Ojczyźnie mej, Rzeczypospolitej Polskiej

    Strona Archiwalna
    Aktualna strona znajduje się pod adresem: gov.pl/dyplomacja

  • REFERATY

  • 5 maja 2014

    Dzieła sztuki a przestrzeń polskich placówek dyplomatycznych

    Andrzej Starmach, urodzony w 1953 roku, historyk sztuki (studia na Uniwersytecie Jagiellońskim), marchand, kolekcjoner i mecenas sztuki. Wieloletni pracownik krakowskiej DESY. W latach 1986-1989 dyrektor Galerii Związku Polskich Artystów Fotografików w Krakowie.

     Od 1989 roku wspólnie z żoną Teresą prowadzi galerię sztuki współczesnej, która swą pierwszą siedzibę znalazła w kamienicy przy krakowskim Rynku Głównym. Od początku swego istnienia Galeria Starmach podjęła współpracę z najwybitniejszymi polskimi artystami. Miało w niej miejsce ok 200 wystaw indywidualnych prezentujących twórczość między innymi takich twórców jak Jerzy Nowosielski, Tadeusz Kantor, Roman Opałka, Henryk Stażewski czy Jonasz Stern.

     W roku 1997, po remoncie zabytkowego budynku dawnego żydowskiego domu modlitwy Zuchera w dzielnicy Podgórze, Galeria Starmach pozyskała nową, obszerną i nowoczesną przestrzeń wystawienniczą. Wraz z inauguracją nowych sal ekspozycyjnych pewnej modyfikacji uległ program galerii: obok klasyków polskiej sztuki powojennej zaczęli się w niej pojawiać artyści sceny międzynarodowej. Zaprezentowano tu m.in. twórczość Nobuyoshiego Arakiego, Josepha Beuysa, Louise Borgeois i Meret Oppenheim oraz Andy Warhola.

    Popularyzacji sztuki współczesnej, obok regularnych wystaw służą wydawane na wysokim poziomie edytorskim katalogi oraz promowanie twórców związanych z Galerią Starmach w innych galeriach i centrach kulturalnych w kraju i za granicą, m.in Nowy Jork, Londyn, Paryż, Wiedeń, Florencja, Budapeszt. Wkładem Galerii Starmach w przybliżenie sztuki polskiej okresu lat czterdziestych i pięćdziesiątych były rekonstrukcja „I Wystawy Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później” i wystawa „Nowocześni a Socrealizm”, pokazywane również pod tytułem “Nowocześni 1948-1954” w Galerii Sztuki Współczesnej Zachęta w Warszawie.

    W marcu 2003 roku Andrzej Starmach wraz z Galerią Sztuki Współczesnej Zachęta, zrealizował jubileuszową, retrospektywną wystawę jednego z najwybitniejszych polskich malarzy, od lat związanego z Galerią Starmach, Jerzego Nowosielskiego.  Katalog towarzyszący wystawie jest obszernym wydawnictwem zawierającym 750 reprodukcji prac artysty oraz szczegółowe kalendarium, stanowiące kompendium wiedzy o Jerzym Nowosielskim.

    Ukoronowaniem działalności kolekcjonerskiej była wystawa zbiorów w 2009 roku zorganizowana w Muzeum Narodowym w Krakowie z okazji dwudziestolecia Galerii Starmach. Zaprezentowanych zostało trzysta sześćdziesiąt trzy dzieła. Ta wystawa była zapisem przez lata podejmowanych działań. Układ wystawy z rozmysłem odrzucał chronologię, i podkreślał relacje pomiędzy pracami poszczególnych artystów. Wystawie towarzyszył obszerny, czterotomowy katalog.

     

    Podczas mojego wystąpienia w trakcie II Konferencji Infrastrukturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych, która odbędzie się 16 maja br. w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie, chciałbym poruszyć kwestię  dzieł sztuki w kontekście przestrzeni polskich placówek dyplomatycznych. A dokładnie sposobu doboru dzieł do owej bardzo specyficznej przestrzeni oraz samego procesu decyzyjnego. Główne założenie oscylować będzie wokół problemu, iż politycy i dyplomaci przy procesie decyzyjnym nie powinni kierować się jedynie własnymi gustami. Przestrzeń placówek dyplomatycznych jest newralgicznym punktem, w którym skupia się wiele funkcji reprezentacyjno- urzytecznych, i to determinować powinno sytuację, w której to specjaliści – historycy sztuki i dekoratorzy wnętrz powinni mieć decydujący głos w kwestii doboru dzieł.

     

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: