close

Raport konsularny 2012

 

Szanowni Państwo,

 

Pragnę przestawić Państwu Raport polskiej służby konsularnej za 2012 rok – raport nowoczesnego, przyjaznego obywatelowi, aparatu administracyjnego, sprawnie wykonującego zadania z zakresu opieki konsularnej, spraw paszportowych, obywatelskich, prawnych, ruchu osobowego, a także, jako integralna część służby zagranicznej, realizującego w określonym zakresie zadania w sferze tzw. dyplomacji konsularnej, obejmującej problematykę polityczną, promocję gospodarczą Polski, a także dyplomację publiczną i kulturalną.

 

Aby spełnić swój konstytucyjny obowiązek - ochrony interesów Rzeczypospolitej Polskiej i jej obywateli za granicą - służba konsularna w 2012 roku działała intensywnie na rzecz podnoszenia standardów obsługi interesanta i zwiększania swojej efektywności, poprzez specjalistyczne szkolenia i odpowiednio zmodyfikowaną sieć konsulatów zawodowych oraz stale poszerzaną siatkę urzędów honorowych tak, aby zarówno polscy obywatele za granicą, jak i cudzoziemcy, otrzymali fachową pomoc zawsze, gdy będą jej potrzebowali. Efektem ogromnych inwestycji w informatyzację jest sprawna i nieuciążliwa obsługa klienta w urzędzie, możliwość świadczenia usług poza siedzibą placówki oraz dostęp do aktualnych ostrzeżeń dla podróżujących oraz poradnika Polak za Granicą za pomocą urządzeń mobilnych.

 

O tym, jak efektywnie działa nasza służba konsularna świadczy fakt, że w ubiegłym roku wykonaliśmy ponad dwa miliony rejestrowanych czynności konsularnych - o 16 procent więcej niż w roku 2011 - co przyniosło skarbowi państwa ponad 200 milionów złotych. Wykonaliśmy także tysiące czynności nierejestrowanych, takich jak interwencje, wizyty w szpitalach i więzieniach, udzielanie porad i informacji, czy działalność poza konsularna. Uruchomiliśmy Zespół Wsparcia Konsularnego, który udziela pomocy polskim placówkom w sytuacjach kryzysowych – i to już w ciągu 24 godzin od zgłoszenia zdarzenia. Polacy chętnie podróżują i stają się coraz bardziej mobilni. Jesteśmy otwarci i swobodnie korzystamy z dobrodziejstw globalizacji. W ubiegłym roku polskie urzędy konsularne wydały 208 191 paszportów – o 65 procent więcej niż w roku 2003, poprzedzającym akcesję do Unii Europejskiej.

 

Wyzwania, przed którymi stanęła polska służba konsularna w 2012 r., to przede wszystkim obsługa ruchu osobowego i opieka konsularna, związana z Mistrzostwami Europy w piłce nożnej EURO 2012 oraz letnimi Igrzyskami Olimpijskimi w Londynie, sytuacje nadzwyczajne (klęski żywiołowe, kryzysy polityczne, upadki biur podróży), wyjazdy turystyczne Polaków za granicę, procesy migracyjne, potrzeby ponad milionowej rzeszy Polaków na Wschodzie, dostosowywanie i wdrażanie nowych procedur, wynikających z prawa UE oraz rozwoju systemów informatycznych. Ten kolejny trudny rok pokazał, że stale zmieniająca się i udoskonalająca polska służba konsularna jest na miejscu zawsze wtedy, gdy jej pomoc jest nieodzowna – i zawsze staje na wysokości stawianych jej, ambitnych zadań.

 

 

Radosław Sikorski
Minister Spraw Zagranicznych

 

Raport Polskiej Służby Konsularnej 2012 - POBIERZ PLIK

 

© 2012 Ministerstwo Spraw Zagranicznych