close

  • Być wiernym Ojczyźnie mej, Rzeczypospolitej Polskiej

    Strona Archiwalna
    Aktualna strona znajduje się pod adresem: gov.pl/dyplomacja

  • Podsumowaniu wydarzeń w sferze dyplomacji publicznej i kulturalnej w 2012 r. oraz wyzwaniom związanym z budowaniem wizerunku Polski na świecie m.in. w 2013 Polskie Radio dla Zagranicy poświęciło audycję wyemitowaną 4 stycznia 2013 r.

     

    Gościem redaktor Haliny Ostas była dyrektor Departamentu Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej w MSZ Joanna Skoczek.  Mamy sekwencję kilku ważnych lat, które pomagają kształtować nam pozycję i wizerunek Polski w świecie poczynając od roku 2010, który był rokiem chopinowskim – podkreśliła Dyrektor. Zaznaczyła ponadto, że w trakcie tego roku odbyło się w ponad 80-ciu krajach świata 3,5 tysiąca imprez, w których bezpośredni kontakt z polską kulturą miało 5 milionów osób.

     

    Rok 2011 to również owocny okres dla polskiej dyplomacji, zarówno pod względem politycznym, jak i ze względu na potencjał promocyjny. Polska  Prezydencji w Radzie UE to był test, który zdaniem dyrektor Skoczek polska administracja przeszła pozytywnie. Udało jej się zrealizować spójny program i pokazać Polskę jako demokratyczny i dojrzały kraj o stabilnej gospodarce, zdolny do współpracy z partnerami. Dyrektor podkreśliła, że zaprezentowaliśmy Polskę jako państwo, które pomyślnie przeszło transformację i jest już w pełni zasłużonym członkiem UE.

     

    Sposób organizacji, podejście do polskiej Prezydencji, wielość wydarzeń i właśnie focus na kulturę, na docieranie do społeczeństw (...) – to był dobry patent  – oceniła Joanna Skoczek. Przypomniała ona również, że w okresie tym udało się zrealizować wielki program kulturalny w 10 priorytetowych stolicach, a ponadto zrealizować 1830 specjalnych projektów prezydencjalnych w ponad 90 krajach świata.

    W rozmowie Joanna Skoczek podkreśliła pozytywny bilans działań promocyjnych w roku 2012 uzyskany dzięki wytężonej pracy 160 placówek. Dyrektor zwróciła uwagę na ogromną rolę Instytutów Polskich w kształtowaniu naszego wizerunku oraz budowaniu pozytywnej opinii publicznej.

     

    W trakcie audycji dyrektor wyjaśniła, że w zależności od obszaru, na jakim działa dana placówka, polska dyplomacja w inny sposób stara się docierać do opinii publicznej i realizuje inne zadania. Na Wschodzie zaangażowani jesteśmy we wspieranie społeczeństwa obywatelskiego, podobnie jak w krajach Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu. Europa Zachodnia natomiast stanowi wyzwanie dlatego, że tam już o społecznych, transformacyjnych elementach trudniej jest mówić, a z kolei jest zapotrzebowanie na polską kulturę. Ale musimy tam konkurować z niezwykle bogatą ofertą innych krajów – dodała Joanna Skoczek.

     

    Rok 2013 przyniesie w opinii dyrektor Skoczek nowe wyzwania. Podejmowane będą starania, by na tych kontynentach, gdzie Polska jest jeszcze mało widoczna – a zatem np. w Ameryce Południowej czy Azji – rozbudowana została sieć Instytutów Polskich, struktury umożliwiającej promocję Polski nie tylko wśród naszych najbliższych sąsiadów, ale również w państwach bardziej odległych. Innym dużym wyzwaniem i wielkim przedsięwzięciem będzie otwarcie Muzeum Historii Żydów Polskich. 

     


    Cała audycja dostępna jest pod adresem: polskieradio.pl

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: