close

  • Polsce – służyć, Europę – tworzyć, Świat – rozumieć
  • WIADOMOŚCI

  • 27 lutego 2014

    – Dyplomacja ekonomiczna to przede wszystkim dbanie o strategiczne interesy gospodarcze Polski. Z zadowoleniem odnotowuję fakt, że coraz więcej rodzimych firm wychodzi poza granice kraju i korzysta ze wsparcia MSZ – powiedział minister Radosław Sikorski, podczas wspólnej, z wicepremierem, ministrem gospodarki Januszem Piechocińskim, konferencji poświęconej działaniom na rzecz dyplomacji ekonomicznej.

    W trakcie spotkania 27 lutego w Warszawie, dokonano podsumowania aktywności resortów dyplomacji i gospodarki MSZ, MG oraz współpracujących z nimi instytucji, w  zakresie dyplomacji ekonomicznej i promocji Polski w roku 2013. Konferencja poświęcona była również priorytetom wspólnych działań na rok 2014. – MSZ, wraz z MG wprowadziło szereg instrumentów mających wspomóc ekspansję polskich spółek za granicą. – powiedziała podsekretarz stanu Katarzyna Kacperczyk. Nasze działania dopasowujemy do potrzeb i możliwości polskich przedsiębiorców a także sytuacji na rynkach zagranicznych. Staramy się koncentrować na tych o największym potencjale, gdzie polskie produkty mogłyby być konkurencyjne. – dodała wiceszefowa polskiej dyplomacji.

     

    Ubiegły rok upłynął pod znakiem dalszego wzmocnienia działań polskiej dyplomacji ekonomicznej. Polskie placówki przeprowadziły ponad 5000 spotkań z przedsiębiorcami, udzieliły ponad 75000 odpowiedzi na przesłane zapytania, wsparły 133 ważne transakcje oraz projekty inwestycyjne, a także podjęły ponad 328 skutecznych interwencji w przypadkach dyskryminacji polskich przedsiębiorstw za granicą. Choć większość aktywności polskich przedsiębiorstw koncentruje się w obszarze europejskim, nie zapominany również o innych rejonach świata. Świadczą o tym m.in. misje gospodarcze do Indii czy do Iranu. W 2014 r. planowane są kolejne misje: do Chin, Wietnamu, Mongolii, czy Senegalu i Ghany. Działania te przynoszą wymierne efekty dla polskiej gospodarki – w 2013 r. eksport na rynki azjatyckie wzrósł o 13%, a na rynki afrykańskie o 30%.

     

    MSZ podjęło szereg inicjatyw, mających wzmocnić dotychczasowy format dyplomacji ekonomicznej. Prowadzone są regularne konsultacje z przedsiębiorcami, wprowadzono system monitoringu nowych rynków oraz efektywności dyplomacji ekonomicznej. Podjęto również aktywną rolę w promocji udziału firm w systemie międzynarodowych zamówień. Do promocji gospodarczej Polski zaangażowane ministerstwa otwierają się na pomoc ze strony innych organizacji – zarówno izb gospodarczych, jak i ośrodków analitycznych czy uczelni wyższych.

     

    Promocja polskiej gospodarki nie opiera się wyłącznie na wspieraniu ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw. Skutecznym narzędziem jest także dyplomacja publiczna i kulturalna. W 2013 r. w ramach dyplomacji publicznej zrealizowano ok. 4700 projektów. Kompleksowe podejście do promocji Polski widoczne jest także na przykładzie takich projektów jak Polski Czempion, inicjatywa GoAfrica, czy Greenevo - Akcelerator Zielonych Technologii.

     

    Dobre i regularne kontakty z naszym głównym partnerem, Ministerstwem Gospodarki, sprawiają, że system promocji Polski funkcjonuje dobrze, a administracja jest w stanie odpowiedzieć, w sposób adekwatny, na rosnące zapotrzebowanie ze strony polskich przedsiębiorców. – oceniła wiceminister Kacperczyk.

     

    Biuro Rzecznika Prasowego

    Ministerstwo Spraw Zagranicznych

     

    Do pobrania:

     

    Prezentacja "Kierunki promocji gospodarczej w 2014 - współpraca MG i MSZ" (plik PDF)

    Prezentacja "Promocja gospodarcza i wsparcie przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych 2013-2014" (plik PDF)

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: